inteligencja emocjonalna u dzieci

Intuicyjnie wiemy, że niska inteligencja emocjonalna kosztuje nas i nasze społeczeństwo bardzo wiele.  Jednak warto się zastanowić dlaczego właściwie taki rodzaj inteligencji jest ważny? Co nam daje odpowiednie regulowanie emocji?

Dzisiaj postaram się odpowiedzieć na te pytania pytania, a także opowiem dlaczego rozwijanie inteligencji emocjonalnej jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Napiszę również o negatywnych skutkach niskiej inteligencji emocjonalnej dla dzieci i dorosłych.

CO TO JEST INTELIGENCJA EMOCJONALNA (IE)?

W gwoli krótkiego wstępu kilka słów o inteligencji emocjonalnej. Z jednej strony wydaje się, że jest to prosty termin, ale zagłębiając się w temat dochodzimy do wniosku, że IE to skomplikowany konstrukt.

Zobaczcie sami ile elementów składa się na IE.

Inteligencja emocjonalna to nie tylko adekwatne, zdrowe radzenie sobie z emocjami. Jest to również zdolność:

  • rozumienia – wiem, że to co czuję, co dzieje się z moim ciałem to właśnie emocje
  • identyfikowania emocji – to co czuję, to: złość wymieszana ze smutkiem
  • ich oceny – ta: złość, smutek.. powstały, bo nie dostałem tego, co chciałem. To jest średnio silna emocja.
  • oraz ekspresji – podniesiony głos, płacz…
  • lub odpowiedniej kontroli odczuwanych emocji – wyjdę z pokoju, żeby nikomu nie powiedzieć czego, czego nie chcę. Może posłucham uspokajającej muzyki albo przytulę się do mamy.

 

Czy wysoka inteligencja emocjonalna równa się lepsze życie?

inteligencja emocjonalna

Badania pokazują, że osoby z wysoką inteligencja emocjonalną mają lepsze, spokojniejsze życie. Dlaczego tak jest?

Dziecko, które rozumie swoje emocje, potrafi lepiej odbierać wskazówki dotyczące przeżywanych emocji przez siebie oraz inne osoby. Ma także więcej empatii i zrozumienia  dla różnych sytuacji z perspektywy drugiej osoby. To powoduje, że dzieci o wysokiej IE lepiej sobie radzą w emocjonalnie wymagających sytuacjach, a co za tym idzie budują bardziej trwałe i głębokie relacje społeczne.

Przykładowo: rozumienie swojego strachu przed zmianami, akceptacja swoich uczuć, ale również konstruktywne radzenie sobie ze strachem umożliwia np. poznanie nowych kolegów, wzięcie udziału w zajęciach w nowym klubie sportowym. A w dorosłości – pozwala to np. na aplikację na nowe, wyższe stanowisko, zmianę pracy czy chociażby zaproszenie nowo poznanej osoby na obiad i tworzenie nowych więzi.

Radzenie sobie z gniewem i smutkiem może ułatwić przepracowanie konfliktu z bliskimi nam osobami: z przyjaciółmi, w małżeństwie. Pozwala też na spokojniejsze reagowanie na konflikty w przedszkolu, szkole, w pracy…

Inteligencja Emocjonalna na niskimi poziomie prowadzi do zaburzeń.

Umiejętność adekwatnego przeżywania i konstruktywnego radzenia sobie z emocjami ma dużo większy wpływ na jakość naszego życia niż wysoki iloraz inteligencji mentalnej.

Badania pokazują, że dzieci, które nie nabyły inteligencji emocjonalnej i dlatego słabo radzą sobie z własnymi emocjami, maja większe tendencje do:

  • „samo-leczenia” się przy użyciu alkoholu oraz narkotyków,
  • impulsywnych reakcji jako efekt przeżywania gniewu,
  • zachodzenia w ciążę w okresie nastoletnim,
  • zaburzeń odżywiania,
  • oraz do angażowania się w zachowania przestępcze.

Dorośli, którzy nie wykształcili odpowiedniego poziomu inteligencji emocjonalnej, ale nie cierpią na powyższe trudności, bardzo często doświadczają skomplikowanych, negatywnych sytuacji życiowych takich jak: trudności małżeńskie, rozwody, konflikty z dziećmi, częste utraty pracy lub trwanie w sytuacjach niszczących daną osobę: np. przemocowe związki, nieadekwatne stanowisko pracy itd.

 

Rozumienie swoich emocji sprzyja tworzeniu trwałych i zdrowych relacji.

inteligencja emocjonalna Dzieci z wysokim ilorazem inteligencji emocjonalnej lepiej radzą sobie w szkole, współpracują  z innymi osobami – rodzicami, nauczycielami; dobrze radzą sobie w grupie rówieśniczej. Są zdrowsze i bardziej radosne.

Gdy dorastają tworzą dobre, silne relacje na każdej płaszczyźnie – zawodowej czy prywatnej. Tworzą zdrowe, zaangażowane relacje romantyczne, lepiej radzą sobie z wychowywaniem własnych dzieci.

Podejmują decyzje, które są dla nich dobre a nie takie, które kształtują się pod wpływem lęku. Kiedy trzeba zostają w danym miejscu i tworzą nową jakość – np. rozwiązują niejasne sytuacje w związku, komunikują swoje potrzeby przełożonemu, ale kiedy trzeba – odchodzą, dokonują zmian. Na przykład: wyjeżdżają do nowego miasta, zakładają wymarzone studio fotografii.

Podsumowując…

Inteligencja emocjonalna jest niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na jakość naszego życia. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice kształtowali u swoich dzieci inteligencję emocjonalną. Dzięki temu będą lepiej radziły sobie na wszystkich etapach życia.

Zapraszam również do posłuchania niesamowitego człowieka, który chce nauczyć dzieci rządzenia światem w sposób empatyczny.

Jeśli zauważyliście, ze Wasze dziecko ma znaczne trudności z regulowaniem emocji i pomimo waszych prób i wysiłków nic się nie zmienia – zawsze warto skonsultować się z psychologiem. Specjalista może przeprowadzić dokładną diagnozę i sprawdzić jakie sposoby pracy z dzieckiem będą najlepsze.

kolejnym artykule dowiecie się  jak rozwijać inteligencję emocjonalną –  w 6 prostych krokach.